Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFridstrøm, Lasse
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-07-28T10:32:45Z
dc.date.available2021-07-28T10:32:45Z
dc.date.created2017-05-16T12:29:00Z
dc.date.issued2017-04-21
dc.identifier.citationSamfunnsøkonomen. 2017 (2), 49-65.en_US
dc.identifier.issn1890-5250
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765512
dc.description.abstractBilavgiftene i statsbudsjettet for 2017 kan antas å medføre en reduksjon i de årlige C02-utslippene fra veitrafikk på minst 185 000 tonn. Utslippene blir dobbeltbeskattet gjennom så vel drivstoffavgifter som engangsavgift på førstegangsregistrerte biler. Dette medfører samfunnsøkonomisk tap. Det politiske interessante spørsmålet er likevel hvilke andre nest-best­løsninger, om noen, som kan gi tilsvarende store klimagevinster til en lavere kostnad. For at samfunnsøkonomene skal bli oppfattet som relevante, må vi være minst like opptatt av hvordan politisk fastsatte mal kan nås, som av hvordan velstand og verdiskaping kan maksimeres. Det er to vesensforskjellige spørsmål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSamfunnsøkonomeneen_US
dc.relation.urihttp://samfunnsokonomene.no/magasin/samfunnsokonomen-nr-2-2017/
dc.titleBilavgiftenes markedskorrigerende rolleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1470490
dc.source.journalSamfunnsøkonomenen_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber49-65en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 267942en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 280989en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel