• Bilavgiftenes markedskorrigerende rolle 

      Fridstrøm, Lasse (Peer reviewed; Journal article, 2017-04-21)
      Bilavgiftene i statsbudsjettet for 2017 kan antas å medføre en reduksjon i de årlige C02-utslippene fra veitrafikk på minst 185 000 tonn. Utslippene blir dobbeltbeskattet gjennom så vel drivstoffavgifter som engangsavgift ...
    • Kan regional utdanning hjelpe mot sentralisering? 

      Rosnes, Orvika; Vennemo, Haakon; Hansen, Wiljar; Johansen, Bjørn Gjerde; Skjerpen, Terje; Bruvoll, Annegrete; Erraia, Jonas (Journal article; Peer reviewed, 2023-09-19)
      Halvparten av befolkningsveksten de siste 25 årene har skjedd i Oslo og Viken. Det er neppe en politisk ønsket utvikling. For å motvirke utviklingen har flere offentlige ekspertutvalg foreslått å desentralisere høyere ...
    • Karbonpriser til bruk i nyttekostnadsanalyser i Norge 

      Rosendahl, Knut Einar; Wangsness, Paal Brevik (Journal article; Peer reviewed, 2023-03-31)
      I samfunnsøkonomiske analyser er det ofte behov for å sette en pris på klimagassutslipp, en såkalt karbonpris. Karbonprisens utvikling over tid kalles en karbonprisbane. I denne analysen diskuterer vi hvor høy karbonprisbanen ...
    • Virkningene av endringer i bilbeskatningen 

      Fridstrøm, Lasse; Østli, Vegard (Journal article; Peer reviewed, 2018-08-01)